• Accessibility of bus transport in Nord-Jæren 

      Torgrimsen, Karl Magnus (Master thesis, 2022)
      In line with aims of making the transport sector more sustainable, accessible bus service is essential. Nord-Jæren is an exciting geographical area concerning this because of heavy investments made here on bus rapid transit ...
    • Byliv i Gjøvik sentrum 

      Hammerseng, Cecilie (Masteroppgave/UIS-TN-ISØP/2019;, Master thesis, 2020-01-30)
      I Norge bor hele 82 % av befolkningen i tettbygd strøk (Statistisk sentralbyrå, 2019b), og trenden ser ut til å fortsette i årene fremover. Urbaniseringen og sentraliseringen stiller store krav til både planleggingen og ...
    • Bærekraftig mobilitetsutvikling - En case-studie av Jåttåvågen 2 

      Bollestad, Marte (Masteroppgave/UIS-TN-IØRP/2019;, Master thesis, 2019-06)
      Grunnet en forventet befolkningsveksten og dagens klimakrise, har behovet for å finne alternative transportløsninger som er mindre miljøbelastende blitt et aktuelt tema. I den forbindelse har bærekraftig mobilitet blitt ...
    • Electric cars as a path to sustainable travel behaviour: Insights from Nord-Jæren 

      Kosmidis, Ioannis; Müller-Eie, Daniela; Delbosc, Alexa (Peer reviewed; Journal article, 2023)
      This study examines whether promoting electric cars (EVs) to achieve greener mobility undermines the efforts to reduce car use. It specifically explores the concept of moral licensing, wherein individuals use EVs as a way ...
    • Establishing Local Identity in Jørpeland sentrum through Public Space Place Making 

      Thang, Samnang (Masteroppgave/UIS-TN-IØRP/2020;, Master thesis, 2020-06)
      The competitiveness of a city or town is a key success factor for its economic prosperity and urban development in an increasingly globalized world. Possessing a competitive edge is pivotal, and leveraging it effectively ...
    • Evaluation of the accessibility and car dependency in the business area of Forus, Stavanger. 

      Ruiz Planelles, Maria (Master thesis, 2022)
      The aim of this thesis consists of a descriptive evaluation of the existing transport infrastructure in the area of Næringspark, the business area of Forus, Stavanger. The study outlines the built environment of Forus, the ...
    • Evaluering av sykkelinfrastrukturen mellom Fornebu og Oslo sentrum 

      Steen, Kjersti Gravdal (Masteroppgave/UIS-TN-IØRP/2017;, Master thesis, 2017-06-15)
      Norge har en lav sykkelandel sammenliknet med blant annet Sverige og Danmark. Byer har høyere andel syklister enn landet generelt, i og med at avstanden er kortere og behovet for bil ikke er like stort. Allikevel har Oslo ...
    • Faktorer for og effekter av frivillig atferdsendring ved bruk av myke mobilitetstiltak. 

      Selland, Eileen; Knutsen, Eivind (Masteroppgave/UIS-TN-IØRP/2018;, Master thesis, 2018-06)
      Myke mobilitetstiltak for frivillig atferdsendring er blitt benyttet siden slutten av 90- tallet. Siden da er det gjort studier på slike tiltak i Australia, Storbritannia Europa, USA og Japan, der det kan forventes en ...
    • Feasibility Study of Building Integrated Photovoltaic (BIPV) as a Building Envelope Material in Europe 

      Gholami, Hassan (PhD thesis UiS;, Doctoral thesis, 2021-09)
      Buildings play a vital role as regards the energy efficiency of urban areas since they are responsible for a significant portion of the energy demand of urban areas. In Europe, building energy use accounts for 41% of the ...
    • Formidling med merverdi 

      Sandberg, Gard Ruben (Masteroppgave/UIS-TN-ISØP/2019;, Master thesis, 2019-06)
      Med en utvikling som tilsier at ¾ av den fremtidige bebyggelsen allerede er ferdigstilt kommer kulturarv til å være et avgjørende instrument for den oppkommende byplanleggingen. Bevaring gjennom bruk vil da være et nødvendig ...
    • Fotgjengeres atferd langs bussveien mellom Hillevåg og Mariero 

      Ali, Mohamed; Fevang, Martine (Bachelor thesis, 2021)
      Som byplanlegger ønsker man å styre den fysiske utviklingen av byer. For ikke lenge siden ble byplanleggingen drevet på en gammeldags måte, der planleggingen var bilbasert. Nå er det på tide at vi styrker byers utvikling ...
    • Fotgjengers atferd langs bussveien mellom Hillevåg og Mariero 

      Ali, Mohamed &; Fevang, Martine (Bachelor thesis, 2021)
      Som byplanlegger ønsker man å styre den fysiske utviklingen av byer. For ikke lenge siden ble byplanleggingen drevet på en gammeldags måte, der planleggingen var bilbasert. Nå er det på tide at vi styrker byers utvikling ...
    • Frå bilavhengige byar til berekraftig mobilitet 

      Langeland, Patrick (Masteroppgave/UIS-TN-ISØP/2019;, Master thesis, 2019-06)
      Bruk av bilreduserande tiltak blir i dag i større grad brukt for å redusere veksten av personbiltransport i byar, men møter samtidig motstand i delar av befolkninga, særleg i de meir bilavhengige byane. Denne oppgåva ...
    • Holistic economic analysis of building integrated photovoltaics (BIPV) system: case studies evaluation 

      Gholami, Hassan; Røstvik, Harald Nils; Müller-Eie, Daniela (Peer reviewed; Journal article, 2019)
      Recent trends and future objectives in sustainable buildings are to reduce energy consumption, and simultaneously try to supply their energy demand within the building employing an environmentally friendly energy resource ...
    • Housing circumstances and quality of life among local and immigrant population in Norwegian neighbourhoods 

      Llopis Alvarez, Ana; Müller-Eie, Daniela (Peer reviewed; Journal article, 2021-05)
      This paper explores the relationship between the concept of quality of life (QoL) and housing circumstances among the immigrant and local population of two neighbourhoods in Norway: Storhaug in Stavanger and Grünerløkka ...
    • Hvordan blir bruken av byrom i Kvaleberg påvirket av fysiske og funksjonelle faktorer? 

      Tungland, Åse (Masteroppgave/UIS-TN-IØRP/2018;, Master thesis, 2018-06)
      Det er utfordrende å få til gode byrom. Byrommene er ikke bare tomrom mellom byggene, men de er der for å fungere som sosiale møteplasser og tilby felles kvaliteter som sollys og frisk luft til befolkningen. Mer kunnskap ...
    • Hvordan er menneskers adferd ved kollektivpunktet ved Strømsbrua? 

      Hole, Anna (Bachelor thesis, 2021)
      Mobiliteten og trafikksikkerheten til et kollektivpunkt er viktig for bruken av området, og for hvor mange som benytter seg av tilbudet som finnes. I oppgaven har kollektivpunktet ved Strømsbrua blitt kartlagt og analysert. ...
    • Hvordan kan mixed-use bidra til vitalitet? En casestudie av St. Olav i Stavanger 

      Sande, Helene (Masteroppgave/UIS-TN-IØRP/2018;, Master thesis, 2018-06-14)
      Befolkningen i Stavanger er forventet å stige mot 160 000 i 2030. Med en økende urban befolkning og begrensede arealressurser er man nødt til å fortette. Den kompakte byen stiller høyere krav til utformingen av våre ...
    • Hvordan påvirker utformingen av Hillevåg og Madla bydelssentrum bruken av de omkringliggende offentlige rom? 

      Skomedal, Eiril Kolltveit (Master thesis, 2023)
      Bydelssentrummene i Stavanger skal ifølge kommunen være mobilitetspunkt og byrom som støtter opp under det kortreiste hverdagsliv med nødvendige funksjoner. Bydelssentrummene er derfor viktige byrom og møteplasser i bydelene. ...
    • Kjønnsbestemte byrom – casestudier av byrom i Stavanger 

      Rødland, Ingrid (Bachelor thesis, 2022)
      Kjønnsbestemte byrom handler om hvilket kjønn vi assosierer med et byrom. Dette kan bli gjort gjennom byrommets funksjon og programmering, eller om byrommet har en maskulin eller feminin utforming. Hvor man historisk sett ...